woensdag 14 februari 2018

Schrijvers die ik overgewaardeerd vind en schrijvers die ik ondergewaardeerd vind.

Ik wil een stukje wijden aan schrijvers die in mijn ogen in het algemeen overgewaardeerd zijn, en aan schrijvers waarvan ik vind dat ze ondergewaardeerd zijn.

Overgewaardeerd vind ik "De grote Drie", vooral Harry Mulisch, die zichzelf altijd zeer serieus nam en die geen enkel gevoel voor humor had. Ook Gerard Reve, weliswaar een goed stilist, maar met een zeer beperkte onderwerpkeuze. Verder Cees Nooteboom die werkelijk zeer erudiete schrijver die over alles zijn kennis tentoon spreidt. Arnon Grunberg, de jonge oppergod der Nederlandse letteren, die af en toe in zijn romans een geslaagde vondst heeft.

Ondergewaardeerd vind ik de reisverhalenschrijvers Carolijn Visser en Lieve Joris, die in zeer helder proza over hun belevenissen in den vreemde vertellen. Ook drie grote verhalenschrijvers in de Nederlandse literatuur: Maarten Biesheuvel, F.B. Hotz en Belcampo. Zij worden alle drie zeer gewaardeerd door de liefhebbers, maar zijn bij het grote publiek tamelijk onbekend. Ook zeer gewaardeerd door een minderheid zijn Marten Toonder, een groots tekenaar en begaafd stilist met een grote fantasie en Jean Dulieu met de avonturen van Paulus de boskabouter. Een ander goed stilist is Hans Warren met zijn "Geheim dagboek". Onbekend bij het grote publiek is ook August Willemsen met het prachtige "De val", over zijn verslaving aan alcohol.

Internationaal gezien vind ik dat het werk van James Joyce overgewaardeerd wordt. Vernieuwend, dat zeker, maar toch vooral ook erg moeilijk leesbaar. Ernest Hemingway en Graham Greene zijn ook niet mijn favorieten. Dan J.K. Rowlings, de schrijfster van de Harry Potter boeken. Om kinderen aan het lezen te krijgen zijn die boeken nog wel aardig, maar dat er volwassenen zijn die hiermee weglopen, daar kan ik eigenlijk met mijn hoofd niet bij.

Ondergewaardeerd vind ik Giacomo Casanova, die geweldige memoires heeft geschreven, die ik de meest onderhoudende autobiografische boeken vind die ik ken. Ook ondergewaardeerd vind ik Ivan Boenin, bijna net zo'n geweldige korte verhalen schrijver als Anton Tsjechov, maar hier in Nederland vrijwel onbekend, ondanks de opname in de serie "De Russsische bibliotheek" van uitgeverij van Oorschot. Verder Pramoedya Ananta Toer en Naghieb Mahfoez (hoewel deze laatste wel de Nobelprijs heeft gewonnen). Ondergewaardeerd ook (althans door volwassen lezers) zijn de sprookjes en vertellingen van Hans Christiaan Andersen, een van de beste verhalenvertellers ooit.

Een heel genre dat door veel literatuurliefhebbers wordt ondergewaardeerd is dat van de graphic novel. Schrijvers als Guy Delisle, Osama Tezuka, Joe Sacco, Art Spiegelman, Marjane Satrapi en Riad Sattouf zijn een genot om te lezen, voortreffelijk als schrijver en daarnaast ook voortreffelijk als tekenaar. Ik hoop in dit genre nog veel te ontdekken.

Een ander genre dat in zijn geheel wordt ondergewaardeerd is dat van de reisverhalenschrijvers. Denk aan Wilfred Thesiger, Ernest Shackleton, Ryszard Kapuscinski, V.S. Naipaul, Paul Theroux, Colin Thubron en Dervla Murphy.

Ook ondergewaardeerd vind ik de kinderboekenschrijvers Dick Bruna en Anne M.G. Schmidt (met natuurlijk de tekeningen van Fiep Westendorp), die in mijn ogen een minstens zo'n grote bijdrage aan de Nederlandse cultuur hebben geleverd als bijvoorbeeld de grote Drie. Hier in Nederland is ook het werk van Dr. Seuss relatief onbekend (in de Engelstalige wereld is hij nog altijd de bestverkochte kinderboekenschrijver ooit voor Roald Dahl en J.K. Rowlings).

Reacties op dit blog zijn meer dan welkom. 

4 opmerkingen:

  1. Mooi overzicht! En ik ben het helemaal met je eens dat Carolijn Visser en Belcampo meer gelezen zouden mogen worden.
    Dick Bruna en Annie M.G. Schmidt zijn volgens mij wel heel bekend, dus ik ben wel benieuwd waarom jij ze ondergewaardeerd vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Barbara, je hebt gelijk. Dick Bruna en Annie M.G. Schmidt worden niet zozeer ondergewaardeerd, maar toch vaak als niet zo belangrijk beschouwd als de schrijvers van boeken voor volwassenen. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Lastig onderwerp. Want wat is waardering eigenlijk? Zij die bij het grote publiek bekend zijn? En hoe komt het dat de ene dat wel is en de ander niet? Ik heb vaak het idee dat dit zelden met de kwaliteit van de schrijver te maken heeft maar meer met de marketing.
    Tja en dan is er ook nog smaak. Zo vind ik de Harry Potter-boeken geweldig. Ik houd van het genre fantasy en deze boeken zijn in mijn ogen van een hogere kwaliteit dan veel andere fantasy. Dus terecht dat het zo bekend is. Maar jij vindt het dan weer overgewaardeerd. Waar ligt dat dan aan dat wij daarin zo verschillen? Toch smaak? Of is het iets anders?
    Wat graphic novels betreft ben ik het absoluut met je eens. Die worden stelselmatig ondergewaardeerd of genegeerd zelfs. Wie weet dat dit tij nog wel eens gaat keren en daar maar terechte aandacht gaat komen.
    Leuk onderwerp, Erik. Echt iets om even bij stil te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, bedankt voor je leuke reactie. Ik denk dat voor boeken die nu uitkomen marketing inderdaad belangrijker is dan de kwaliteit van de schrijver. Maar voor de wat oudere boeken denk ik dat de kwaliteit van de schrijver belangrijker is. Ik heb van Harry Potter alleen het eerste deel gelezen en dat vond ik stampvol met clichés zitten en ook niet erg origineel. De verfilmingen hiervan vond ik ook echte kinderfilms, heel anders dan die van "The lord of the rings". Eigenlijk denk ik dat alle andere genres, behalve de literaire romans ondergewaardeerd worden. Groetjes, Erik

      Verwijderen