dinsdag 4 juli 2017

Sokal: Een onderzoek van inspecteur Canardo

Sokal: Een onderzoek van inspecteur Canardo:
- Moord in de berm (?, 1990): 46 blz: Uitgeverij: Casterman
- De witte Cadillac (?, 1990): 47 blz: Vertaald door René van de Weijer: Uitgeverij: Casterman

Inspecteur canardo hc01. moord in de bermEen vriend van mij heeft een opleiding tot grafisch vormgever gehad. Hij houdt erg van mooi uitgevoerde boeken en heeft vooral een flinke verzameling graphic novels en strips.

Hij houdt ook af en toe een opruiming en geeft mij dan een stapel boeken mee om eens te bekijken. Zo heb ik al veel moois ontdekt. Laatst kwam ik weer thuis met een stapeltje en daarin zaten ondermeer deze twee boeken van Sokal.

De boeken zijn mooi uitgegeven, hardcovers met een mooie buitenkant. Vooral ook de prachtige tekening op de binnenzijde van voor- en achterkant trok mijn aandacht.

Inspecteur Canardo is (zijn naam zegt het al) een eend die allerlei moordzaken en verdwijningen moet proberen op te lossen. Hij drinkt nogal veel, rijdt met een fles alcohol in zijn ene hand en zijn stuur in de andere hand veel te hard rond in een witte Cadillac.

Alle personages in de boeken zijn uitgebeeld als dieren en erg mooi getekend. Met de tekeningen zit het sowieso wel goed in deze 2 boeken.

Het verhaal stelt zoals helaas zo vaak in strips weinig voor, het is meer een vehikel voor de tekeningen.


Omdat ik het niet kan laten, weer een paar citaten:

Uit Moord in de berm:

Een van de hoofdpersonen legt een grote wortel op de weg, zodat daar een konijn op af komt dat vervolgens wordt overreden en als maaltje kan dienen:
- Hèhèhèhè ... hij heeft zijn wortel niet eens meer kunnen opvreten! Da's nu al het derde konijn dat ie me oplevert en zeker niet 't laatste. Want als je afgestompt bent door een verleden als huisdier, moet je 't wel van slimmigheidjes hebben om je te redden... Dat konijn zit vol met botjes, geef mij maar bonzo. Maar ja, dozen bonzo zie je niet elke dag overrijden op de provinciale weg.

- Jezus, ik knijp 'm wel! Welke gek zei ook weer dat de dappere vantevoren bang is, de lafaard tijdens en de overmoedige na afloop? Ik ben aldoor bang! Ik ben gewoon een janlul die recht op z'n doel afgaat!

Uit De witte Cadillac:

- Die wagen was wat je noemt een koopje ... bovendien, zo'n bak boezemt vertrouwen in bij de cliënt, die schat de man even hoog in als zijn wagen ... alsof die zijn persoonlijkheid weerspiegelt, en daar zat wat in, vond ik: die slee zoop bijna evenveel als ik!

- Hoe meer de boer in de sores zit, da's bekend, hoe meer hij schranst eer hij erover begint ...

Vraag van Canardo aan de grote Ballingway:
- Ik ook  ... Ik verzamel tips over mensen die kort geleden verrot graan hebben ingekocht ... zegt dat je iets? Nee... van zo'n verzameling zie ik het nut niet zo ...

Toch met plezier bekeken en gelezen. Niet een serie die ik direct ga volgen, maar voor de liefhebber zijn er veel meer delen van deze serie in het Nederlands vertaald.

Waardering: voor de tekeningen 4 sterren en voor het verhaal 2 sterren.

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten